Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK pokazuje nowe stacje na liniach do elektrowni atomowej [grafiki]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
19-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Budowa linii kolejowej do planowanej elektrowni jądrowej nie tylko zapewni sprawny przewóz towarów podczas realizacji i eksploatacji inwestycji. Stworzy również nowe możliwości podróżowania koleją dla mieszkańców północnej części woj. pomorskiego. W 2025 r. planujemy ogłosić pierwsze przetargi na realizację prac budowlanych.

Wybrany do realizacji wariant obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków linii kolejowej nr 230 z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim.

– Aktualnie przygotowujemy dokumentację projektową dla zadania. We wrześniu 2023 r. odebraliśmy Koncepcję Programowo – Przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji, a następnie odbyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami w celu wypracowania najkorzystniejszego wariantu do realizacji. Obecnie opracowywane są projekty budowlane dla zmodyfikowanego wariantu realizacyjnego, dla którego zostanie wydane pozwolenie na budowę – podały PKP Polskie Linie Kolejowe.

W ramach inwestycji złożono 3 wnioski do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o uzyskanie decyzji środowiskowych. Dla odcinka lk 229 Lębork – Łeba taką decyzję już uzyskano. Dla pozostałych dwóch opracowywany jest pełen raport o oddziaływaniu na środowisko. Uzyskanie decyzji środowiskowej pozwala na dalsze procedury uzyskiwania zgód administracyjnych do realizacji zadania (decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz pozwolenia na budowę).

Kiedy przetargi na budowę?

Pierwsze przetargi na prace budowlane mają zostać ogłoszone jeszcze w 2025 r., zaczynając od modernizacji istniejącej i będącej pod ruchem linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba. Zakończenie wszystkich prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r.

Realizacja zadania zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji. Możliwy będzie dojazd pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na linii nr 229 Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.

Dokumentację projektową dla zadania pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino” realizuje konsorcjum firm Multiconsult Polska sp. z o.o. i Transprojekt Gdański sp. z o.o. za kwotę 52,19 mln zł netto.

Pakt dla Pomorza

Dodajmy, że w ramach podpisanego w październiku br. „Paktu kolejowego dla Pomorza”, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zadeklarowały m.in. gotowość do realizacji prac budowlanych, mających na celu usprawnienie dostępu do placu budowy elektrowni jądrowej:

  • na nowej linii kolejowej z Choczewa do Łeby;
  • na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice - Lębork, w przypadku jej identyfikacji jako inwestycji towarzyszącej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących.
Harmonogram inwestycji:

  • I kw. 2023 - II kw. 2026 – przygotowanie dokumentacji projektowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych (II 2026 – uzyskanie ostatniego pozwolenia na budowę)
  • II kw. 2025 r. – ogłoszenie pierwszego przetargu na prace budowlane
  • I kw. 2029 r. – zakończenie prac budowlanych
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wyborski (PKP PLK): Trakcja musi być samodzielna. Wiele scenariuszy na stole

Infrastruktura

Wyborski (PKP PLK): Trakcja musi być samodzielna. Wiele scenariuszy na stole

Łukasz Malinowski 15 listopada 2024

Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO

Prawo i polityka

Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO

Łukasz Malinowski 31 października 2024

Bydgoszcz Fordon do odbudowy. Kiedy rozpoczęcie prac?

Infrastruktura

Bydgoszcz Fordon do odbudowy. Kiedy rozpoczęcie prac?

Daniel Siwak 28 października 2024

Podwykonawcy liczą na aktywne PKP PLK

Infrastruktura

Podwykonawcy liczą na aktywne PKP PLK

Informacja prasowa partnera 28 października 2024

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Infrastruktura

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Łukasz Malinowski, wsp. Roman Czubiński 30 października 2024

Budimex o Forum Inwestycyjnym PKP PLK

Infrastruktura

Budimex o Forum Inwestycyjnym PKP PLK

Łukasz Malinowski 21 października 2024

Zobacz również:

Wyborski (PKP PLK): Trakcja musi być samodzielna. Wiele scenariuszy na stole

Infrastruktura

Wyborski (PKP PLK): Trakcja musi być samodzielna. Wiele scenariuszy na stole

Łukasz Malinowski 15 listopada 2024

Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO

Prawo i polityka

Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO

Łukasz Malinowski 31 października 2024

Bydgoszcz Fordon do odbudowy. Kiedy rozpoczęcie prac?

Infrastruktura

Bydgoszcz Fordon do odbudowy. Kiedy rozpoczęcie prac?

Daniel Siwak 28 października 2024

Podwykonawcy liczą na aktywne PKP PLK

Infrastruktura

Podwykonawcy liczą na aktywne PKP PLK

Informacja prasowa partnera 28 października 2024

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Infrastruktura

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Łukasz Malinowski, wsp. Roman Czubiński 30 października 2024

Budimex o Forum Inwestycyjnym PKP PLK

Infrastruktura

Budimex o Forum Inwestycyjnym PKP PLK

Łukasz Malinowski 21 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5